Tu znajdziesz dokładnie pokazany i omówiony samochód Citroen C3
Obsługa samochodu Citroen C3
(Kliknij na obrazek)
Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy (1 z poz. 1-5 i jeden z poz. 6-13) z następujących:
- poziom oleju w silniku,
- poziom płynu chłodzącego,
- poziom płynu hamulcowego,
- poziom płynu w spryskiwaczach,
- działanie sygnału dźwiękowego,
- działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
- działanie świateł mijania,
- działanie świateł drogowych,
- działanie świateł hamowania „STOP”,
- działanie świateł cofania,
- działanie świateł kierunkowskazów,
- działanie świateł awaryjnych,
- działanie świateł przeciwmgłowych tylnych, – jeżeli występuje.
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut. Osoba egzaminowana powinna wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe. W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w pkt. 9 lub 10, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.
– oświetlenie tablicy rejestracyjnej załączają się razem ze światłami pozycyjnymi/postojowymi i należy na to zwrócić uwagę podczas omawiania świateł pozycyjnych/postojowych,
– sprawdzając światła używamy określenia „SPRAWNE”, np. po wskazaniu i sprawdzeniu każdego po kolei kierunkowskazu wygłaszamy zdanie: „kierunkowskazy sprawne”
– sprawdzając płyny eksploatacyjne omawiamy je w myśl zasady „od ogółu do szczegółu”, np. w przypadku płynu chłodzącego wygłaszamy sentencję: „W tym miejscu znajduje się zbiornik płynu chłodzącego (NIE CHŁODNICZEGO!!!)- pokazujemy zbiornik. W tym miejscu oznaczono poziom minimalny (pokazujemy na kreskę z oznaczeniem MIN) a w tym oznaczono poziom maksymalny (pokazujemy na kreskę z oznaczeniem MAX). Ilość płynu chłodzącego powinna zawierać się w przedziale nie mniejszym niż poziom MIN i nie większym niż poziom MAX. W tym przypadku (pokazujemy poziom płynu chłodzącego) poziom jest prawidłowy.” – możecie spotkać się z pytaniem „dodatkowym”- „Co w przypadku gdy płynu xxxx jest za mało?”. Odpowiedź powinna brzmieć: „Dolewamy do prawidłowego poziomu płynem/olejem ostatnio do tego celu używanym lub zalecanym przez producenta”
– w przypadku omawiania poziomu płynu w spryskiwaczach pamiętajmy, że w zasadzie nie jesteśmy w stanie zobaczyć poziomu tego płynu (zbiornik jest schowany- widoczny jest tylko wlew). Pokazujemy więc wlew płynu do spryskiwaczy, i mówimy, że jeżeli w przewodzie widzimy lustro płynu uznajemy, że płyn jest. Jeżeli nie widzimy to należy go uzupełnić w zależności od pory roku- letnim lub zimowym. 2. Oznajmiamy, że obecność płynu sprawdzamy poprzez uruchomienie spryskiwacza (przy dźwigni uruchamiania wycieraczek) i sprawdzenie czy płyn pojawi się na szybie.
– w przypadku omawiania sprawdzaniu poziomu oleju silnikowego zaczynamy od stwierdzenia, że olej silnikowy sprawdzamy na płaskiej powierzchni i przed jazdą. Pokazujemy wlew oleju i wskaźnik/miernik poziomu oleju. Potem zaczynamy: poziom oleju sprawdzamy wyciągając wskaźnik przecierając go, ponownie wkładając i jeszcze raz wyciągając. Na wskaźniku jest podziałka min/max- poziom oleju ma być nie mniejszy niż minimum i nie większy niż maksimum. Jeżeli brakuje dolewamy ostatnio używanego lub zalecanego przez producenta