Po części egzaminu praktycznego z obsługi i eksploatacji samochodu przechodzimy do przygotowania do jazdy i jazdy po placu manewrowym. Zanim przystąpimy do jazdy musimy wykonać szereg czynności przygotowujących nas do bezpiecznej i komfortowej jazdy.

1. Przygotowanie do jazdy

szczegóły

Osoba prowadząca samochód zobowiązana jest bezpośrednio po zajęciu miejsca kierowcy w samochodzie do właściwego ustawienie fotela, zagłówków, lusterek i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienia się, czy drzwi pojazdu są zamknięte,

  • w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
  • w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
  • w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
  • zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy,

2. Jazda po łuku i ruszanie na wzniesieniu

szczegóły

Po wykonaniu  czynności przygotowujących do jazdy rozpoczynamy jazdę po tzw. „łuku”. Zanim ruszymy musimy dokonać:

  • upewnienie się o możliwości jazdy,
  • wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
  • ocena sytuacji wokół pojazdu,

Po sprawdzeniu powyższego komunikujemy osobie egzaminującej: „można jechać” . Po czym rozpoczynamy wykonywanie manewru „jazda po łuku” poprzez:

  • opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego – w przypadku kiedy jest uruchomiony,
  • łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
  • płynne ruszenie
  • płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1 w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka)- co oznacza w praktyce, że należy w trakcie jazdy do tyłu korzystać zarówno z lusterek bocznych, wstecznego jak i zauważalnie odwrócić się w celu obserwacji toru jazdy przez tylną szybę.

Po prawidłowym przejechaniu łuku (bez najeżdżania na linie, przekraczania ich- poza liniami wewnętrznymi ograniczającymi pole zatrzymania, bez potrącania i najeżdżania na pachołki lub tyczki) przystępujemy do manewru „ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu”. Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.